skip to Main Content
06 - 266 34 793 francien@franenvrij.nl
Een Flyer Maken, Waar Begin Je?

Een flyer maken, waar begin je?

Er zijn genoeg redenen te bedenken om een flyer te maken. Je hebt een mooie aanbieding die je wilt promoten, een evenement, of je wilt je bedrijf en diensten onder de aandacht brengen. Maar waar begin je en waar moet je aan denken?

Doelgroep

Voor wie maak je de flyer, wie is jouw doelgroep? Verdiep je eens in deze persoon. Wat vindt hij interessant, waarom wil hij jouw dienst bij jou afnemen en wat heeft hij eraan? Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld de woordkeuze in de tekst en op welke manier je de lezer wilt overtuigen om tot actie over te gaan.

Context

Waar is de klant als hij jouw flyer krijgt? Thuis, bij een arts, bij een sportvereniging? Ga je op straat flyers uitdelen of verspreid je ze door de brievenbus? Dit lijkt niet zo belangrijk, maar het heeft direct effect op de mate van aandacht voor jouw flyer. Zorg ervoor dat jouw verhaal zoveel mogelijk aansluit bij de situatie waarin de lezer zich bevindt. Daardoor voelt de lezer zich eerder aangesproken.

Call to action

Welke actie van de lezer wil je zien? Het kan zijn dat je mensen wilt trekken naar jouw praktijk, je wilt dat mensen je naam kennen, je wilt iets verkopen of dat mensen zich aanmelden als klant. Zorg dat jij mensen naar deze actie stuurt in je tekst. Spoor ze daadwerkelijk aan die actie direct te ondernemen door een duidelijke call to action. Vraag ze te bellen, nodig ze uit voor een opening of spoor ze aan direct een kaartje te kopen.

Bondige boodschap

Blijf bondig. Ga niet te veel vertellen. Als je een evenement aanprijst, moet de flyer daarover gaan. Hoe verleidelijk het ook is, om ook die toffe actieprijs te noemen voor een product, blijf bij het event. Dat is duidelijk voor de lezer en ook de gewenste actie is duidelijk. De lezer hoeft niet meer te kiezen, te overwegen en wordt ook niet in verwarring gebracht over wat hij nu moet doen.

Beeld op je flyer

Gebruik beelden die passen bij de boodschap en jouw organisatie. Afbeeldingen met mensen werken vaak goed, omdat dat het persoonlijk maakt. Maar als je standaard stock afbeeldingen gebruikt die niks te maken hebben met jouw organisatie, is het een stuk minder eigen en aansprekend. Jouw klant zal jouw organisatie daar dan niet in herkennen. Dus gebruik bij voorkeur foto’s of illustraties die door of voor jouw organisatie gemaakt zijn. Als je toch van stock afbeeldingen gebruik maakt, zorg dan dat deze herkenbaar zijn voor jouw merk, dus dat deze bijvoorbeeld terugkomen op je website of andere middelen.

Huisstijl

Zorg dat het logo duidelijk zichtbaar is op de flyer en dat de look and feel van jouw flyer overeenkomt met jouw huisstijl op andere middelen. De kleuren, beelden, stijl van schrijven moeten herkenbaar zijn voor de klant.

Less is more

Zowel in tekst als beeld, kun je het beter simpel en overzichtelijk houden, dan te veel te willen. Niet alleen is het overzichtelijker en rustiger voor het oog, ook is het makkelijk even tussendoor te lezen. Mensen hebben weinig tijd en aandacht, zeker voor flyers of reclame. Verwijs daarom voor meer informatie naar een pagina op je website.

Overzichtelijke indeling

Kijk eens naar andere flyers en kijk waar jouw aandacht naartoe gaat. Zorg dat jouw indeling aansluit bij de leesrichting van de lezer. Je begint bovenaan van links naar rechts. Zorg dat de informatie en het verhaal deze volgorde aanhoudt; het is bijvoorbeeld logisch dat het logo en de kop bovenin staan en de call to action onderin, ná wat meer uitleg aan de lezer over jouw event, aanbieding of organisatie. Zorg als het kan ook voor opsommingen en tussenkopjes, zodat de lezer snel kan scannen waar het over gaat.

Offline en online combineren

Zorg dat online en offline met elkaar verbonden wordt, dus verwijs mensen naar je website, noem de social media waar je actief bent. En maak het mensen makkelijk om direct actie te ondernemen. Stel je organiseert een event en je wilt dat mensen de tickets via je website kopen. Spoor mensen niet alleen aan om het direct te doen, maak het ze makkelijk door bijvoorbeeld een QR code op de flyer te zetten. Zo neem je drempels weg. Actie moet direct mogelijk zijn, bij langer nadenken, vergeet men het of is de noodzaak of het enthousiasme weggeëbd.

Effect meten

Uiteindelijk heeft jouw flyer een doel. Het is dus ook van belang om te weten of je dit doel bereikt hebt. Wil je dat er meer klanten komen? Zorg dat je kunt meten dat deze mensen bij je terecht komen via de flyer. Dit kan door middel van een invulformulier (offline of online) of je kunt het checken bij jouw klanten.

Ik ben benieuwd hoe jij hiermee omgaat. Heb jij vragen of heb je nog aanvullende opmerkingen? Zet ze onder deze post of neem contact met mij op als je wat hulp kunt gebruiken ☺ En heb je hier allemaal bij stil gestaan, maar weet je niet wat nu de beste volgende stap is voor het ontwerp? Moet je iemand inhuren of zelf aan de slag? Lees dan deze blog over zelf je flyer ontwerpen of het uitbesteden.

Back To Top