Huisstijl: 7 tips om te beginnen
Met de start van mijn bedrijf, was huisstijl uiteraard een van de eerste dingen om mee aan de slag te gaan. Je wilt herkenbaar zijn voor anderen en een duidelijke merkuitstraling hebben. En voordat je dat kunt, heb je die huisstijl nodig. In deze blog deel ik graag zeven tips voor startende ondernemers. Waar begin je met je huisstijl?
1. Huisstijl begint met een logo
Je huisstijl begint met een logo. Het logo is een van de meest prominente onderdelen van jouw huisstijl en bestaat uit verschillende elementen; het beeldmerk (plaatje) en het woordmerk (naam). Om deze twee merken te ontwikkelen gebruik je kleur, lettertypes, beeld, animatie en vormen. Mijn eigen logo is vrij simpel. Ik heb geen plaatje, eigenlijk alleen mijn naam, een cirkel en het woord Communicatie om aan te geven in welke branche ik werk. Omdat ik zelf van clean en simpel houd, versterkt dit simpele logo mijn eigen visie en merkidentiteit.
2. Pay off
Merken hebben naast de naam van de organisatie vaak een pay off in het logo verwerkt. Een pay off is een kort zinnetje dat aangeeft waar jouw merk voor staat. Het zegt iets over de kernwaarde of identiteit van je organisatie en maakt je logo sprekender. Een voorbeeld is Just do it van Nike, of Heerlijk, Helder, Heineken. Het kan wat tijd nodig hebben om tot een pakkende pay off te komen, zoals in mijn geval. 😉 Neem die tijd, maar laat het geen rem zijn. Zonder pay off kan je prima ondernemen.
3. Kleuren voor je huisstijl
Uiteraard is kleur ook een sterk en duidelijk onderdeel van jouw huisstijl. Kleuren roepen direct iets op bij mensen. Bepaalde kleuren spreken aan, andere niet. Dit hangt af van smaak, maar als je een beetje onderzoek doet, weet je ook meer over de betekenis van kleuren. Dit kan ook handig zijn om het gevoel bij jouw merk te versterken. Zo benadrukken goede doelen en natuurvriendelijke merken hun identiteit met de kleur groen. Waterbedrijven gebruiken vaak blauw en wil je een vriendelijke en vrolijke uitstraling, is geel een logische keuze.
Let op dat je niet te veel kleuren gebruikt, met drie kleuren kom je al een heel eind. En zorg ervoor dat je contrasterende kleuren in je palet hebt zitten, zodat je vlakken of teksten kunt laten opvallen. In een ander blog geef ik meer tips over kleur kiezen voor je huisstijl.
4. Duidelijkheid
Wat in ieder geval ook belangrijk is: zijn de kleur en jouw ontwerp ook direct herkenbaar en duidelijk? Is het contrast in kleurgebruik van beeldmerk en woordmerk groot genoeg, zodat jouw tekst ook goed te lezen is? Leesbaarheid en duidelijkheid gaan voor mij boven vorm. Als je een prachtig logo hebt, maar jouw klant moet zijn best doen om het te ontcijferen, dan schiet je je doel voorbij.
5. Betekenis in verschillende landen
En, niet onbelangrijk als je internationaal wilt opereren; duik even in de betekenis van kleuren in verschillende culturen. Soms kan een kleur beledigend zijn voor de een, waar het voor een ander een luchtige vrolijke kleur heeft. Dit geldt uiteraard ook voor je beeldgebruik en je naam. Check altijd even of jouw huisstijlelementen neutraal zijn en geen verkeerde betekenis hebben in andere landen of in culturen die tot jouw doelgroep behoren.
6. Lettertype
Ook het lettertype bepaalt jouw hele uitstraling. Hier kun je je echt mee onderscheiden. Gebruik je sierlijke of krullende letters, dan roep je een heel ander gevoel op dan met een strakker lettertype. Het lettertype geeft een bepaald karakter aan je woordmerk mee. Hoewel ik zelf een losse stijl vind passen bij mijn organisatie en waarden, heb ik hier de leesbaarheid voor laten gaan en ben voor een vrij strak lettertype gegaan.
7. Beeld bepaalt je huisstijl
Beeld is natuurlijk ook een heel bepalend onderdeel van jouw huisstijl. Het is handig om met een mood board te bepalen welk type beeld jou aanspreekt. Online vind je genoeg inspiratie, zoals bijvoorbeeld op instagram of pinterest. Waarschijnlijk zie je vanzelf een rode lijn in jouw voorkeur, bijvoorbeeld in sfeer of kleurgebruik. Kijk of je hier een soort richtlijn voor jezelf kunt vastleggen. Zorg wel voor rust in het totaalbeeld. Probeer bijvoorbeeld kleuren uit jouw logo en huisstijl terug te laten komen in ander beeldmateriaal. Als je hele uitstraling en kleurenpalet op je website of op een ander middel vrij rustig is, kun je met de foto’s wat meer uitgesproken zijn.
Deze tips brengen je vast al een beetje op weg. Heb je zelf nog tips of vragen? Zet ze hieronder, dan verwerk ik ze in de blog of ik schrijf er later nog eens over.